sabato, maggio 21, 2005

Ancora su ontologie vs etichette

Solo per segnalare un lungo articolo di Clay Shirky che descrive in modo molto efficace la sua opinione rispetto al dibattito fra queste due divesre strategie di classificazione dei contenuti. L'autore mette in evidenza come la classificazione per ontologie è indispensabile per la catalogazione di oggetti materiali (un libro potrebbe in teoria appartenere a molte categorie ma alla fine deve finire su uno ed un solo scaffale) ma potrebbe non essere la migliore strategia per classificare entità non materiali come un file o un sito Internet. Riporto una parte delle conclusioni che mi sembra particolarmente interessante.
It comes down ultimately to a question of philosophy. Does the world make sense or do we make sense of the world? If you believe the world makes sense, then anyone who tries to make sense of the world differently than you is presenting you with a situation that needs to be reconciled formally, because if you get it wrong, you're getting it wrong about the real world. If, on the other hand, you believe that we make sense of the world, if we are, from a bunch of different points of view, applying some kind of sense to the world, then you don't privilege one top level of sense-making over the other. What you do instead is you try to find ways that the individual sense-making can roll up to something which is of value in aggregate, but you do it without an ontological goal. You do it without a goal of explicitly getting to or even closely matching some theoretically perfect view of the world.
Punti di vista, categorie che si sovrappongono, etichette che si applicano solo in percentuale... tutto questo mi ricorda qualcosa ma in modo sfumato. Finisco citando un altro pezzo utile per sottolineare il collegamento fra tutto questo ed il farsi media.
In a world where publishing is expensive, the act of publishing is also a statement of quality -- the filter comes before the publication. In a world where publishing is cheap, putting something out there says nothing about its quality. It's what happens after it gets published that matters. If people don't point to it, other people won't read it.

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